PAN Adria

Slučaj „PAN ADRIA“ je uz slučaj „172. avijacijski puk“ najpoznatiji NLO događaj na našim prostorima. Sve se odvilo 1976. godine, samo godinu dana nakon slučaja „172. avijacijskog puka“.
Naš najpoznatiji istraživač Giuliano Marinković već 20-ak godina radi na slučaju Pan Adria o čemu piše i knjigu, a mnogobrojni iskazi vjerodostojnih svjedoka te materijalni dokazi koje je do sada prikupio postavljaju „Pan Adriju“ među prvoklasne slučajeve na svjetskoj razini. G. Marinković je slučajeve s naših prostora predstavio svjetskoj javnosti u zapaženoj emisiji „Coast To Coast“ voditelja Georgea Knappa, gdje je gostovao uz samog Luisa Elizonda, bivšeg voditelja tajnog Pentagonovog NLO progama – AATIP.

U travnju 1976. godine u 1:40 sati poslije ponoći poletio je zrakoplov Fokker-227 sa 50-ak putnika na rutinskom letu Zagreb – Surčin (danas aerodrom Nikola Tesla, Beograd) – Titograd (danas Podgorica) tadašnje hrvatske tvrtke Pan Adria. Tu večer kapetan zrakoplova je bio Dobroslav Džeba, kopilot Miljenko Bartolić, a Stanko Naletilić mehaničar leta.


101845989 2982718738442868 7309362699396186112 n

Na tom noćnom letu iz Zagreba prema Beogradu, negdje oko Sremske Mitrovice, u trenutku kada su počeli ponirati prema aerodromu, sa lijeve strane zrakoplova uočili su blještavo crveno svjetlo koje je bilo tako sjajno da nisu mogli vidjeti što je u njemu. To svjetlo ih je počelo pratiti, i to tako da je uskladilo i brzinu i visinu sa njima. Nepoznati objekt je bio detektiran i na radarima vojne mreže VOJIN i civilne kontrole Beograd. Proglašena je uzbuna i vojna opasnost. Oko 2 sata u noći probudili su načelnika kontrole letenja Jugoslavije Zlatka Vereša zbog izvanredne situacije koji je sa svojim pomoćnikom došao na aerodrom gdje je vidio objekt i golim okom i na radaru. Kada su krenuli slijetati na aerodrom, objekt je ostao lebdjeti na visini od otprilike 300 m. Posada je nakon izlaska iz zrakoplova i dalje vidjela crvenkastu kuglu kako lebdi na istom mjestu.

GM

Na aerodromu ih je dočekalo mnoštvo civilnih i vojnih kontrolora koji su im rekli da to što su vidjeli zadrže za sebe, da se istražuje što se dešava te da je objavljena vojna opasnost i kako su MIG-ovi u pripravnosti. Poslije servisiranja zrakoplova, kapetan Fokkera odlučuje nastaviti let prema tadašnjem Titogradu.

No, čim su uzletjeli, fenomen ih ponovno počinje pratiti s lijeve strane. Tada je uslijedila rutinska instrukcija kontrolora letenja da Fokker kratko skrene ulijevo, prema objektu. NLO se u istom tom trenutku velikom brzinom počeo približavati izravno prema zrakoplovu. U tom trenutku dolazi do detekcije NLO-a i s malim frontalnim radarom iz Fokkera. Tada su procjenili da je objekt bio velik oko 150 m.


PA

Odmah nakon toga zemaljska kontrola panično naređuje zaokret od 180 stupnjeva kako bi se izbjegao smrtni ishod. NLO tada povećava svoju brzinu na 7 macha i kreće prema sjeveru do zračne luke u Batajnici tj. vojnom beogradskom aerodromu. I posada i putnici su svjedočili neobičnom događaju i svi su bili vrlo uzbuđeni.

Nakon leta, kada je kapetan Fokkera Dobroslav Džeba otišao u kontrolu zračnog prometa dočekala ga je još jedna smjena i rečeno mu je da se više nikada o tome ne smije razgovarati ako želi dobrobit svojoj obitelji.

Svjedoci nadalje prepričavaju kako su tu večer poletjela barem 4 MIG-a 21, od kojih su 2 pilota stradala, a najmanje 1 poginuo, i to u Vojvodini kod Mađarske granice.

Jedan od svjedoka da su MIG-ovi zaista jurili NLO je i Aldo Matić, bivši zapovjednik voda radarske postaje Kačerevo pokraj Beograda koji je svjedočio pravoj drami kada su na radaru primijetili NLO koji je letio vrlo brzo te usporio kada se približio njihovoj radarskoj postaji. Kada su izašli van iz postaje, vidjeli su 3 sjajna leteća objekta na zemlji, a mjesto slijetanja je bilo par kilometara od radarske postaje.

MIG
Nakon toga je uslijedila vojna intervencija u kojoj je sudjelovala i njegova radarska postaja i otkuda su navodili par MIG-ova u smjeru NLO-a na zemlji. Kada su se MIG-ovi približili, nepoznati svjetlosni objekti su se uzdignuli i poletjeli u smjeru Osijeka, a pri čemu su MIG-ovi počeli prijavljivati kvarove i smetnje na elektronici aviona. Sva dokumentacija je tada zapečaćena, a Aldo Matić je morao potpisati izjavu o šutnji. Također je svjedočio kako je kasnije čuo priču kako je u isto vrijeme poletio drugi par MIG-ova od kojih je jedan oboren te je jedan pilot poginuo.

Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite..">
Svjedočenja izravno uključenih u ovaj slučaj pogledajte u emisiji:

Na rubu znanosti – Incident Pan Adria: https://youtu.be/dfcmJw2D2-Q

Predavanje G. Marinkovića:

Incidenti Pan Adrije i 172.avijacijskog puka: https://youtu.be/76fEdw77bI8

Sva prava pridržana @2025